Et website med indkøb til sammenligning, som også kaldes et kaldes et websted for prissammenligning, værktøj til prisanalyse, indkøbsagent til sammenligning, shopbot eller en sammenligningstjeneste, som kunderne bruger til at filtrere og sammenligne produkter baseret på pris, funktioner, anmeldelser og andre kriterier.

De fleste sammenligningshandelswebsider samler produktlister fra mange forskellige detailhandlere, men sælger ikke direkte produkter selv. Dette er for eksempel hjemmesider som TrustPilot og Compers site. Istedet tjener disse former for virksomheder penge fra tilknyttede aftaler med eksterne firmaer, der gerne vil have deres produkter opstillet på diverse sammenligningstjenester. Der er enormt mange bidrag til sammenligning fra shoppingwebsteder til udvidelsen af den nuværende e-handel industri.

Hvorvidt sammenligningtjenester altid tilbyder det bedste tilbud, kan derofr diskuteres. Disse sammenligningstjenester udforskerl ikke hele markedet. I stedet viser de kun liste af udbydere, som de har betalende aftaler med, og som et resultat vælger nogle udbydere ikke at blive vist på websteder, hvilket i såfald kan være en problematik ved sammenligningstjenesterne. Alligevel kan man dog godt ane, at denne industri typisk kun vil vokse i fremtiden.

Vil udviklingen fortsætte?

Som det ser ud nu, er der umiddelbart tegn der kan tyde på, at aktiviteten på tværs af andre markeder øges indenfor sammenligningstjenester, især på tværs af energi og bredbånd, hvor vedvarende bestræbelser på at tilskynde til skifte af regulerende myndigheder og forbrugergrupper øger aktiviteten.

Udviklingen indenfor teknologi, åbner også dørerne for proaktiv overvågning af produkter, som begynder at blive introduceret. Denne algoritme-baserede teknologi kan advare kunderne til nye udbydere på markedet, hvis der bliver udbudt bedre tilbud. Selvom de i øjeblikket hovedsageligt er knyttet til energi, begynder websteder at implementere denne teknologi på tværs af andre markeder. Derved kan det kun tyde på, at der vil komme en øget konkurrence indenfor evolutionen af sammenligningstjenester.

Potentialet er derfor enormt, især taget i betragtnin, at disse nyelige udfviklinger også åbner op for mulighederne for udbyderne til at kunne få adgang til forbrugernes detaljerede økonomiske transaktioner. Kombinationen af både proaktiv overvågning og dette nte tiltag, kunne derfor give forbrugerne betydeligt større magt til at skifte udbydere og vælge produkter. Et andet resultat kan være, at banker ender med at overgive deres forhold til sammenligningstjenester og nye intiativer indenfor denne genre. 

Realiseringen af det sande potentiale ved disse initiativer hænger imidlertid dog også sammen med forbrugertillid, både omkring sikkerheden af vores data og sammenligningstjenester generelt ved dette, da en enkelt dataovertrædelse, kan have alvorlige konsekvenser for konceptet fremadrettet.