Det er de færreste af os der ikke til tider går og ønsker at vi kunne leve lidt sundere, spise lidt mindre hurtig-mad og få lidt mere ud af de det mad vi nu engang spiser. Til tider er vi mennesker enten så udkørte eller har så travlt, at maden ikke lige er det vi prioriterer højest – derfor handler det også om at virkelig få noget ud af det mad man så spiser, når man har tiden til at give den gas i køkkenet. 

Madmyter 

Mange mennesker tror at et sundt måltid kun er lig med meget protein og eller lave kalorier, men det er faktisk ikke helt sandt. Vi mennesker har godt af at få protein, specielt hvis vi gerne vil vokse og få mere markeret muskler og hvis man gerne vil tabe sig er det da også sandt at man gerne skulle søge mod et dagligt kalorieunderskud – mad er bare ikke så firkantet som mange desværre gør det til.

Du skal spise det du har brug for

Det vil sige, at hvis du gerne vil tabe dig, så skal du generelt lave retter med ikke så mange kalorier der stadig fylder meget i maven – det kunne være råvarer som fisk. Hvis du derimod gerne vil tage på i muskler skal du spise meget kalorieholdigt mad (da du skal have kalorieoverskud for at tage på) og meget protein – det kunne eksempelvis være bønner og kylling. 

Fem madtricks til en sundere livsstil 

  • Kylling, bønner og ris
    Er enormt god (og næsten morgenmad, middagsmad og aftensmad) for de mennesker der enormt gerne vil tage på i muskler. Kyllingen har rigeligt protein, bønnerne rigeligt med protein og kalorier og risen er \’bare\’ kulhydrater.
  • Salater (generelt)
    Er virkelig gode til at fylde maven op og give den noget at bearbejde uden at det behøves at være fyldt med kalorier.
  • Vegetarisk (bulgur, couscous)
    Er godt hvis du vil have mange kulhydrater og kalorier men uden proteinen. Det kunne være at du gerne vil have en \’lean\’ muskelvækst og derfor skærer ned på proteinet.
  • Sovs & Kartofler
    Siger næsten sig selv. Det er til de af os der gerne vil pakke så mange kilo på som vi kan. Der findes et utal af opskrifter i det danske køkken med sovs og kartofler du kan tage fat i.
  • Generelt
    Bør du holde dig fra fastfood og andet i den boldgade, hvis du vil leve lige lidt sundere.

Andre sider om sundhed:

  1. bedreholdning.dk
  2. engodloebetur.dk
  3. enguidetilsundhed.dk
  4. fitnessbladet.dk
  5. fitnessexperten.dk
  6. friskogsundmad.dk
  7. helseogsundhed.dk
  8. simplebalance.dk
  9. sunde-madvaner.dk
  10. sundesager.dk
  11. sundhedidanmark.dk
  12. sundhedshjaelpen.dk
  13. sundhedsmagasin.dk