Herunder kommer vi med en checkliste til, hvad du bør være opmærksom på, hvis du er venter dig i forbindelse med graviditet.

Første trimester

Så snart du tror, ​​du er gravid, skal du gå til din læge og få det checket. De kan bekræfte, hvorvidt du er gravid, bestemme din forfaldsdato og hjælpe dig med at planlægge dit forebyggende sundhedsprogram.

Du skal regelmæssigt kontrollere hele graviditeten for at sikre, at alt går godt. Dit første fødselsbesøg bør være afholdt mellem 10. og 16. uge. Sørg derfor for at være opmærksom på, at få disse booket.

Fra cirka 11 uger bliver du tilbudt blodprøver og ultralydsscanninger for at kontrollere din babys udvikling. Din første ultralyd vil være mellem 8. og 12. uge.

Hvis du har brug for hjælp til at håndtere symptomer på morgenkvalme såsom kvalme og opkastning, kan du prøve nogle af de almindelige midler og overveje at tage et supplement for  at hjælpe med at lindre kvalme og opkastning. 

Det anbefales at holde op med at ryge, så snart du tror du er gravid, hvis du ikke allerede har gjort det.  Det samme gør sig gældende for alkohol, hvor det også anbefales at stoppe med at drikke mens du er gravid samt hvis du ammer. Skær også gerne ned på dit koffeinindtag. Sørg desuden for at have en nærende, velafbalanceret og varieret kost for at hjælpe dig og din baby med at holde sig sunde.

Anden trimester

Ligesom med første trimester, er det vigtigt at få booket screeningtests.  Dette vil normalt være en blodprøve mellem 15. og 18. uge og en ultralydsscanning mellem 18. og 20. uge for at kontrollere din babys udvikling.

Du kan med fordel også deltage i fødselsgrupper. Her kan du dele dine oplevelser, og få støtte fra andre gravide, som skal i fødsel omkring samme tid som dig.

Diskuter dine præferencer for arbejde og fødsel med din læge og din partner, og skriv en fødselsplan. Du kan være så detaljeret som du vil, således du bedst muligt kan være forberedt inden babyen melder sin ankomst. Hvis du planlægger at gå tilbage på arbejde, efter at babyen er født, skal du også tjekke mulighederne for børnepasning i dit område.

Du kan med fordel også træne dine bækkenbundsmuskler, da de kan svækkes under belastningen af ​​graviditet og fødsel og forårsager blærelækage. Der er en lang række enkle øvelser, som kan hjælpe med at stramme musklerne op.