Når du skal vælge i junglen af træningsudstyr, kan det være svært at overskue, præcist hvad der opfylder dine behov. En maskine kan være målrettet dine ben og en anden dine arme. Og hvis du vil træne det hele, kan det være svært at nøjes eller gå på kompromis.

Her er en romaskine et interessant valg, og hvis du ikke har overvejet det før, bør du bestemt have det med i dine overvejelser nu. Romaskine til træning er nemlig en effektiv træningsform, og du kommer hele kroppen rundt, samtidig med, at du hurtigt forbrænder kalorier og får en mere tonet krop generelt.

Hvad er en romaskine godt for?

En romaskine har nogle af de fantastiske egenskaber, at den træner meget på en gang, og du derfor får en tilfredsstillende fuldkropsmotion. Når du anvender en romaskine for første gang, vil du muligvis også opleve, at du træner muskelgrupper, du aldrig har fokuseret på før.

Du styrker dine arme med en romaskine

Mostanden, når du trækker mod modstanden, er med til at styrke samtlige muskelgrupper i dine arme, skuldre og nakke. Det er både bevægelserne og modstanden fra maskinen, der påvirker muskelgrupperne, og styrker dem hurtigt. Du får tonede arme, skuldre og nakke.

Du styrker dine ben

Benene anvender du til at skubbe din krop, samtidig med at du trækker i armene. Også dine ben bliver altså trænet og udsat for effektiv modstand af din egen krop. Hvis du har fx knæskader, er en romaskine en god genoptræningsmaskine, da den ikke belaster som med vægtøvelser, men træner langsomt led og muskler effektivt.

Du styrker din ryg, holdning og baller

Når du ror med en romaskine, skal du have en ret holdning. Det sker oftest automatisk, da man ellers ikke har mulighed for at finde rytmen. At motionere på en romaskine er derfor med til at styrke din holdning og muskelgrupper i ryggen, og dine baller bliver også trænet enormt meget.

Din kondition forbedres markant

En romaskine, modsat mange andre maskiner, kommer altså flere af kroppens muskelgrupper igennem, samtidig med, at din kondition forbedres markant. Dit hjerte bliver sundere, og pulsen pumper ilten og blodet rundt i hele din krop. Du bestemmer selv intensiteten, og du kan hele tiden holde øje med dine forbedringer fra gang til gang. Prøv også at pres dig selv til at give lige lidt mere end sidste gang, for hver gang du sætter dig for at træne.

En romaskine er god til opvarmning

En romaskine er også den perfekte fuldkrops opvarmning, og det er uanset hvad, du skal træne efter; om det er kondition eller muskler. Du kan derfor med fordel tage 10 minutter på en romaskine som det allerførste i din træningsrutine.